Kursus inden for det praktisk-musisk fagområde

De praktisk-musiske fag har det fællestræk, at de som noget centralt beskæftiger sig med en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og arbejder med nonverbale fremstillingsformer.

Kurset sætter den studerende i stand til at begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere faglige og tværfaglige læreprocesser, der inddrager en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og integrerer arbejdet med fremstillingsformer, som anvendes indenfor det praktisk-musiske fagområde.

onsdag den 6. oktober 2010

Workshop i billedkunst
























Workshoppen i billedkunst tirsdag og onsdag tog udgangspunkt i temaet fest og drama/foto iscenesættelser(staged photographs) gennem de studerendes symbolske udklædninger (danskhold 3), make-up, udtryk og selvvalgte emner. Nogle af festernes titler var : Fætter og kusinefest hos familien Jakobsen, bryllupsfest med titlen :"Til døden jer skiller", eventyrfest.

Der blev på de enkelte hold udvalgt kamerafolk, som skulle dokumentere forberedelsen til og gennemførelsen af festen gennem foto. Billederne måtte ikke fremstå som det dokumenterede fotografi eller som et aftryk af virkeligheden. Der skulle anvendes forskellige billedmæssige virkemidler: synsvinkler, størrelsesforhold og billedkompositioner, så den undersøgende og eksperimenterende proces blev inddraget. (Matematik hold 4)

Efter holdenes gennemførelser af iscenesættelserne, skulle der udvælges 10-15 billeder ud af den omfattende fotoserie, som viste den valgte fest gennem udtryk og særlige fokusområde. Danskholdene arbejdede med selve det dramatiske teateragtige udtryk; matematikholene skulle se de billedmæssige udtryk gennem geometriske briller, og naturholdet skulle lægge vægt på mønstre/overflader og materialer i billederne.(naturfag)

Forløbet afsluttes med en udstilling i kantinen, hvor billederne hænges op.

Hensigten med workshoppen var:

  • At arbejde med området iscenesættelser/fotografiet som et arbejdsområde, en kommunikations- og udtryksform.

  • At arbejde med det individuelle udtryk og få det udtryk i et fælles udtryk.

  • At bruge en kropslig/sansemæssig tilgang til arbejdet , som en måde at udtrykke sig på samt som en ressource for undervisningen.

  • At arbejde med de fem virksomhedsformer: Oplevelsesmæssig, færdighedsmæssig/håndværksmæssig, den udtryksmæssig, analytisk og kommunikativ virksomhed.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar