Idag har alle dansk hold haft workshop i musik.
Der blev indledt med en kort præsentation af workshoppen og underviseren. Og dernæst dagens opgave som var som følger:
""Symfoni i tre akter"
I grupper på 3-5 studerende skulle der skabes en fortælling udfra et billede hver gruppe fik udleveret (forskellige billeder til grupperne).
Berettermodellen (Hollywoodmodellen) kunne og måtte meget gerne medtænkes.
En brainstorm på alle de ideer, associationer, stemninger hver af gruppens deltager fik ud fra det udleverede billede skulle give næring til en fortælling.
Der skulle derudover laves et handlingsforløb hvori det udleverede billede skulle være ét af ialt tre billeder.
Der blev udarbejdet en fortælling på denne baggrund, som nu skulle i-lyd-sættes. Lydformning, lydkulisse, stemningslyd osv.
"Symfonien" skulle øves godt så den kunne opføres for resten af holdet.
Publikum (holdet) skulle sidde med ryggen til dem der spillede for at undgå det blev komisk og for at sætte fokus på det auditive og nedtone det visuelle. Publikum fik først lov til at se det billede gruppen havde fået udleveret.Opgaven krævede stor koncentration, alvor og kommunikation.
Selve "symfonierne" var således skabt på baggrund af en fortælling, der fik sin inspiration fra et enkelt billede.
Efter hver "symfoni" skulle publikum berette hvad de fik af fortællinger udfra det de havde hørt og til sidst fik gruppen selv lov til at beskrive deres fortælling og deres valg af lyde og effekter.
Virksomhedsformerne blev kort taget op og de var alle i "sving" i denne proces.
Betagende fortællinger, stort mod og nærvær .
Denne blog er udarbejdet i forbindelse med det praktisk musiske kursus på 1. årgang 2010 på UC Syddanmark i Haderslev.
Kursus inden for det praktisk-musisk fagområde
De praktisk-musiske fag har det fællestræk, at de som noget centralt beskæftiger sig med en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og arbejder med nonverbale fremstillingsformer.
Kurset sætter den studerende i stand til at begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere faglige og tværfaglige læreprocesser, der inddrager en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og integrerer arbejdet med fremstillingsformer, som anvendes indenfor det praktisk-musiske fagområde.
Kurset sætter den studerende i stand til at begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere faglige og tværfaglige læreprocesser, der inddrager en kropslig/sansemæssig tilgang til læring og erkendelse og integrerer arbejdet med fremstillingsformer, som anvendes indenfor det praktisk-musiske fagområde.
tirsdag den 5. oktober 2010
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar